Historiaa

Lahden Taideyhdistys ry vuodesta 1934

Yhdistyksen perustamiskokous oli 10.4.1934 jossa oli 14 osanottajaa. Tarkoitus oli edistää ja kehittää paikkakunnalla taide-elämää. Jäsenmäärä nousi nopeasti yli sadan (v. -35 - 36). Seuraavina vuosina nousu jatkui aina vuoteen -50, jolloin jäsenmäärä oli yli 400. Jäsenistössä oli kaupungin merkittävimpiä henkilöitä kaupunginjohtajasta teollisuus-, liike-elämän- ja kulttuurivaikuttajiin. Piirustuksen opettajat Martti Peippo ja Maija Värri olivat perustamisvaiheessa avain henkilöitä.

Vuonna 1947 perustettiin Kuvaamataiteilijain kerho, johon liittyi 28 jäsentä. Kerho oli ammattimaisemmille tekijöille. Sen seurauksena 1954 perustettiin Lahden Taiteilijaseura ry, joka itsenäistyi yhdistyksestämme. Taideyhdistyksen puheenjohtajana toimi 1954 – 1979 Olavi Lieto. 1954 aloitti piirustuskoulu, jonka johtajana toimi graafikko Tapani Lemminkäinen ja opettajina mm. Pentti Melanen, Olavi Lanu, Heikki Liimatta ja taidehistoriassa intendentti Jouko Tolvanen, joka piti taidehistorian luentoja. Muina aineina opetettiin piirustusta, maalausta ja grafiikkaa.

Toiminta väheni 1970 luvulla oleellisesti, mikä saattoi johtua Lahteen perustetusta Taidekoulusta, josta myöhemmin muodostuivat Taideinstituutti ja Muotoiluinstituutti. Maalausiltoja oli enää 2 viikossa 1978.

Yhdistyksemme alkoi järjestää ”Taidematkoja” jäsenilleen 1980-luvulla. Maalausiltoja järjestettiin mm. Lahti Artin tiloissa Kilpiäisissä, myöhemmin milloin missäkin muiden harrastajien tiloissa.

Vuonna 2002 joulukuussa kuoli pitkäaikainen jäsen Tuula Grönqvist, joka testamenttasi omaisuutensa Lahden Taideyhdistykselle että toimintaa voitaisiin jatkaa paremmissa puitteissa.

Vuodesta 2004 - 2009 toimimme Taide Panimolla Päijänteenkatu 11:ssa. Maalausiltoja on ollut välillä 2 kertaa viikossa, nyt kerran viikossa. Jäsenmäärä lähti nousuun Panimolle tultaessa Taidepanimolla kävijöiden ansiosta.

Nykyään toimitilamme on Karjalankatu 4:ssä, jossa järjestämme maalausiltoja kerran viikossa ja PALETTI 4:ssä yhteisnäyttelyitä 3 kertaa vuodessa. Olemme järjestäneet myös kesämaalauskursseja  ja taideretkiä useina vuosina.

Kirjoita uusi kommentti: (Napsauta tästä)

123kotisivu.fi
merkkiä jäljellä: 160